Coronavirus en reizen. Hier vind je alle antwoorden

Sinds december 2019 is er sprake van een corona-uitbraak. Ook ons land heeft het virus inmiddels stevig in haar greep en het heeft een grote impact op hoe we ons dagelijks leven inrichten. Het brengt verder de nodige beperkingen met zich mee op het gebied van werken, reizen, recreëren en vakantie vieren.

De komende maanden wordt het reizen weer langzaam opgestart. Per land worden maatregelen versoepeld en gaan grenzen weer open. Afhankelijk van de ontwikkelingen kunnen landen of regio’s binnen landen deze versoepelingen weer intrekken. Op de website van Buitenlandse Zaken vind je een overzicht van corona adviezen en beperkingen per land. Hou hier rekening mee als je op reis gaat.

Voor reizigers die de komende maanden op reis gaan of momenteel in het buitenland verblijven staan hieronder de meest gestelde vragen over de dekking van de reis- en annuleringsverzekering op een rij.

Onvoorziene kosten: de dekking geldt op zaken als het verliezen van een paspoort, het vervoer naar huis bij het overlijden van de verzekerde, de reiskosten wanneer je eerder naar huis moet vanwege het overlijden van een familielid, de reiskosten wanneer je naar huis moet vanwege schade aan je woning en opsporings-, reddings- en bergingsacties die moeten ondernomen bij vermissing.

Bagage: de dekking geldt op schade aan en diefstal of vermissing van bagage. Het maximumbedrag dat wordt uitgekeerd verschilt per polis. Er zijn ook categorieën waarbij er nog een lagere maximum vergoeding is, zoals voor smartphones, foto- en filmapparatuur en brillen.

Andere gedekte kosten: de dekking geldt (bij de meeste verzekeringen) op telefoonkosten van bellen naar alarmcentrale, vervoer naar ziekenhuis, medicijnen en andere geneeskundige kosten. Ook in dit geval is er sprake van diverse maximum vergoedingen bij verzekeraars. Je doet er goed aan om dit te controleren.
Als je onverwacht je reis moet annuleren brengt de reisorganisatie je hiervoor kosten in rekening. Meestal vergoedt je annuleringsverzekering deze kosten. Het moet hierbij dan wel gaan om onverwachte kosten. Als je bij het boeken van de reis al weet dat er iets aan de hand is of gaat gebeuren, krijg je deze kosten helaas niet vergoed.

In de regel vergoedt uw annuleringsverzekering de kosten bij de volgende gebeurtenissen:
  • overlijden of ernstige ziekte van uzelf, huisgenoten of 1e en 2e graads familieleden;
  • echtscheiding;
  • zwangerschap;
  • ernstige schade aan uw huis of bedrijf;
  • werkloosheid na een vast dienstverband, als gevolg van onvrijwillig ontslag;
  • U krijgt een nieuwe baan nadat je werkloos bent geweest;
  • het onverwacht niet krijgen van een noodzakelijk visum;
  • diefstal of uitval van het voertuig waarmee u op vakantie zou gaan (binnen 30 dagen voor vertrek).​
Dat is erg vervelend. Neem in dat geval zo snel mogelijk contact op met de coronalijn om je te laten testen (0800-1202) of met jouw huisarts als je in Nederland verblijft en de alarmcentrale van je verzekeraar als je op vakantie bent.
Het uitbreken van het coronavirus of het inperken van versoepelingen door de overheid is geen geldige reden om te annuleren. Wij adviseren om contact op te nemen met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij waar de reis is geboekt. Mogelijk kunnen zij jou helpen met een oplossing.
Wij adviseren om contact op te nemen met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij waar de reis is geboekt. Het afgeven van een negatief reisadvies vanwege een epidemie is namelijk bij veel verzekeraars geen geldige reden in de annuleringsverzekering.
Het coronavirus valt niet onder de dekking van een natuurramp of terroristische aanslag en is dus geen geldige reden om te annuleren.
Heb je de kortlopende annuleringsverzekering vóór 1 november 2019 gesloten dan kom je wellicht in aanmerking voor premierestitutie. Neem hiervoor contact met ons op. Een kortlopende annuleringsverzekering gesloten na 1 november 2019 kan je niet tussentijds opzeggen. Ook krijg je de betaalde premie niet terug. De doorlopende annuleringsverzekering kun je na het eerste jaar tussentijds wijzigen of opzeggen.
Ja, dit is meestal gedekt mits je een vast dienstverband hebt. Bij sommige doorlopende reisverzekeringen geldt dit ook als je tijdelijke dienstverband niet wordt verlengd. Voorwaarde is wel dat je de reis annuleert bij het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij.
Deze kosten worden niet vergoed. Wij adviseren je om contact op met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij.
De annuleringsverzekering vergoed alleen de kosten als je de reis moet annuleren vanwege een onverwachts herexamen. Annulering door uitstel van examens wordt niet vergoed.
Ja, de meeste verzekeraars zien het hebben van corona als ziekte waardoor je de reis kan annuleren. Verzekeraars vergoeden dan de annuleringskosten.
Niet toegelaten worden op een vlucht vanwege je gezondheid is géén verzekerde gebeurtenis, maar een onderdeel van de voorwaarden van de vervoersmaatschappij. In het geval van niet ernstige gezondheidsklachten vergoedt een verzekeraar de annuleringskosten niet. Wij adviseren je contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij en met hen na te gaan wat er mogelijk is. We adviseren je verder om zo snel mogelijk door een arts te laten vast stellen wat je precies hebt.
Je hebt altijd het recht om de reis te annuleren. Als het verblijf geleverd kan worden dan is de reisorganisatie echter niet verplicht om je reissom terug te geven. Ook is er geen dekking op de annuleringsverzekering.
Als je op reis gaat naar een gebied waarvoor op de datum van vertrek, vanwege een uitbraak van het coronavirus, een oranje (en rood) reisadvies geldt, dan biedt de reisverzekering geen dekking voor corona gerelateerde schades als je daar naar toe reist. Wordt echter je camera gestolen of loop je een andere ziekte op dan corona, dan is hier dekking voor. Wees uiteraard voorzichtig met je gezondheid en hou je aan de richtlijnen van de overheid ter plaatse.
Ja, als er op de datum van vertrek nog geen oranje (of rood) reisadvies door de overheid is afgegeven, dan blijft de dekking gehandhaafd. Het advies is dan om het reisadvies van BuZa ter harte te nemen en zo spoedig mogelijk naar Nederland terug te keren. Neem in deze situatie daarom zo spoedig als mogelijk contact op met je reisorganisatie. Indien je op eigen gelegenheid reist, dien je zelf je terugkeer te organiseren. Eventuele (extra) kosten vallen niet onder de dekking van de reisverzekering.
Wanneer je door het coronavirus in quarantaine moet of het openbaar vervoer vertraagd is door een uitbraak van het virus, krijg je géén verblijfkosten vergoed. Een virusuitbraak is géén verzekerde gebeurtenis. Neem alsjeblieft contact op met het reisbureau, touroperator of de vervoersmaatschappij waar je de reis hebt geboekt.
Repatriëring is meestal alleen verzekerd als er een directe medische noodzaak is of in geval van overlijden op vakantie. Er is bij veel verzekeraars geen dekking als je vanuit de plaatselijke overheid gevraagd wordt te vertrekken. Als je een georganiseerde reis boekt bij een ANVR-aangesloten touroperator dan zal de touroperator je helpen om terug te komen naar Nederland. Als je zelf je reis samenstelt dan ben je zelf verantwoordelijk voor jouw terugreis. Wil je er zeker van zijn dat je geholpen wordt om terug te komen naar Nederland, check dan bij boeking of de ANVR-voorwaarden op jouw reis van toepassing zijn.
Ja, als je pech krijgt dan krijg je hulp bij pech onderweg. Uiteraard mits de hulpverleners van de overheid ter plaatse deze hulp ook mogen blijven verlenen.
Het is vanuit medisch oogpunt niet nodig om de reis nu al te annuleren. Het is wel belangrijk om het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse zaken in de gaten te houden. HIER vind je de meeste actuele informatie over het reisadvies naar je vakantieland. Voor vragen kun je ook bellen naar het 24/7 contactcenter op telefoonnummer +31 (0)247247247.
Word je tijdens je reis in één van de gebieden waar het coronavirus heerst ziek? Dan adviseren we om zo snel mogelijk contact op te nemen met de alarmcentrale van je verzekeraar. Geldt er geen negatief reisadvies (kleurcode oranje of rood) dan worden de medisch kosten veelal volledig vergoed als je de dekking Medische kosten hebt afgesloten. Ook worden eventuele extra reis- en verblijfskosten van meereizende gezinsleden en één reisgenoot meestal vergoed tot een bepaald maximum. Dit is afhankelijk van de afgesloten dekking. Ook de kosten voor eventueel langer verblijf of terugkeer naar huis worden waarschijnlijk vergoed.
Het calamiteitenfonds heeft gemeld in het geval van epidemieën geen vergoeding te geven. Voor meer informatie en actuele adviezen, kun je kijken op hun WEBSITE.
Op onze alarmcentrale zijn diverse maatregelingen getroffen om de 24/7 bereikbaarheid te garanderen. Verder houden we nauwlettend de gezondheid van onze medewerkers in de gaten.